بررسی جایگاه اماکن مذهبی از منظر طبقات حاکمه عصر صفوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مریم کرمی
- استاد راهنما مجید حاجی بابایی عبدالله متولی
- سال انتشار 1393
چکیده
اماکن مذهبی در هر جامعه¬ای بی¬شک، نمادی از دین و مذهب غالب در آن جامعه هستند. از این رو، توسعه و گسترش این اماکن گویای توسعه و گسترش مذهب در جامعه است. با ظهور صفویان در ایران و رسمیت یافتن آیین تشیع در کشور، در راستای اشاعه و گسترش این آیین، تلاش بسیاری از سوی حکمرانان جدید انجام پذیرفت که از جمله آنها، توجه به ساخت و مرمت اماکن مذهبی شیعیان بود. نوشته¬ی حاضر کوشیده است تا به روش توصیفی- تحلیلی، جایگاه اماکن مذهبی در دوره¬ی صفویه را بررسی، توصیف و تبیین کند، و نشان می¬دهد که سلاطین صفوی در این دوره جهت بازسازی اماکن مذهبی (حرم ائمه، امامزادگان، مساجد، آرامگاه بزرگان تصوف، تکایا و مدارس دینی) و ساخت و احداث اماکن جدید قسمتی از اموال خود را در این راه صرف کردند. تنها پادشاهان نبودند که به اماکن مذهبی توجه داشتند بلکه صاحب¬منصبان، بزرگان و زنان درباری نیز از اموال شخصی خود اقداماتی را جهت احداث مساجد و تعمیر و مرمت دیگر اماکن مذهبی انجام می¬دادند. پرسش محوری این پژوهش بر این اصل استوار است که پادشاهان صفوی چه نگرشی نسبت به اماکن مذهبی داشتند و جهت بازسازی این اماکن چه اقداماتی انجام دادند؟
منابع مشابه
بررسی تاریخی کارکرد ارتباطی هنر در اماکن مذهبی عصر قاجار
آثار هنری به کار رفته در اماکن مذهبی علاوه بر کارکردهای سازهای، هنری و تاریخی دارای کارکرد ارتباطی نیز هستند. گستردگی پیامها، تنوع مخاطبان و تعدد هنرها در اماکن مذهبی، بر اهمیت این کارکرد افزوده است. تحلیل تاریخی کارکرد ارتباطی هنرهای بهکار رفته در اماکن مذهبی، به کاربردی کردن قابلیت ارتباطی هنر و بالندگی بیشتر فرهنگ در جامعه کنونی میتواند کمک کند. این مقاله، بر آن است تا با رویکردی تاریخ...
متن کاملجایگاه خراسان در سیاست مذهبی شاهان صفوی
مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول در سال 907 هجری به عنوان تنها مذهب رسمی کشور اعلام گردید و رسمیت یافت. شاه صفوی در اجرای سیاست مذهبیاش به تندرویهای بیهوده و تعصبات بیجای مذهبی زیادی دست زد که پیامدهای منفی بلندمدت و کوتاهمدت زیادی در ایران و به ویژه در خراسان که همجوار مرزهای دولت سنیمذهب ماوراءالنهر بود، گردید. دولت شیبانی به وسیله شیبک خان ازبک تقریباً همزمان با دولت صفوی تشکیل شده بو...
متن کاملکاروان و کاروانسراهای عصر صفوی از منظر سیاحان فرانسوی
کاروان و کاروانسراهای عصر صفوی از منظر سیاحان فرانسویترک لادانی، صفورااستادیار دانشگاه اصفهان[email protected]/12/ تاریخ پذیرش: 20 1390/11/ تاریخ دریافت: 23اولین مسئله ای که یک سیاح اروپائی در قرن 17 میلادی در ارتباط با سفر به مشرق زمین و ایران با آن مواجه می شود،واژگان کلیدی: سفرنامه، کاروان، کاروانسرا، ایران صفوی، امنیت، سفر.نحوه و چگونگی سفر است چرا که می خواهد صحیح و سالم به مقصد ...
متن کاملجایگاه خراسان در سیاست مذهبی شاهان صفوی
مذهب تشیع به وسیله شاه اسماعیل اول در سال 907 هجری به عنوان تنها مذهب رسمی کشور اعلام گردید و رسمیت یافت. شاه صفوی در اجرای سیاست مذهبیاش به تندرویهای بیهوده و تعصبات بیجای مذهبی زیادی دست زد که پیامدهای منفی بلندمدت و کوتاهمدت زیادی در ایران و به ویژه در خراسان که همجوار مرزهای دولت سنیمذهب ماوراءالنهر بود، گردید. دولت شیبانی به وسیله شیبک خان ازبک تقریباً همزمان با دولت صفوی تشکیل شده بو...
متن کاملکاروان و کاروانسراهای عصر صفوی از منظر سیاحان فرانسوی
کاروان و کاروانسراهای عصر صفوی از منظر سیاحان فرانسویترک لادانی، صفورااستادیار دانشگاه اصفهان[email protected]/12/ تاریخ پذیرش: 20 1390/11/ تاریخ دریافت: 23اولین مسئله ای که یک سیاح اروپائی در قرن 17 میلادی در ارتباط با سفر به مشرق زمین و ایران با آن مواجه می شود،واژگان کلیدی: سفرنامه، کاروان، کاروانسرا، ایران صفوی، امنیت، سفر.نحوه و چگونگی سفر است چرا که می خواهد صحیح و سالم به مقصد ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اراک - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023